Thuis

6 november 2022 - Capelle aan den IJssel, Nederland

Gisteren zijn we om 4 uur in de middag naar het vliegveld gegaan. Na een uurtje waren we bij de gate. Hier gaat ook alles anders dan in Nederland. In Nederland is de apparatuur veel moderner. Rond 18.50 ging de gate open en we zouden om 19.05 vliegen. Eenmaal in het vliegtuig stond het vliegtuig verdacht stil. En dat bleek ook voorlopig zo te blijven. Waarom we niet vertrokken weten we nog steeds niet maar uiteindelijk werd er om 20.00 uur omgeroepen dat we om 20.30 uur zouden vertrekken. Op Dubai hadden we een overstap van 3 uur, hopelijk is dat door de vertraging nog voldoende.

Kathmandu airportKathmandu - DubaiKathmandu - DubaiKathmandu

In het vliegtuig kregen we avondeten en daarna hebben we geprobeerd wat te slapen. We zaten bij de nooduitgang dus hadden we wel wat meer beenruimte. Na 5 uur kwamen we op Dubai aan.

Dubai

We hadden een uurtje voordat de gate voor de vlucht naar Amsterdam open ging. Alleen was dat in een andere terminal. Met een bus moesten we hierheen. Gelukkig konden we in de eerste bus mee en waren we 15 minuten voordat de gate open ging bij de juiste gate. Inmiddels zaten we ook in een andere tijdzone. Rond 2 uur in de nacht vertrokken we vanaf Dubai naar Amsterdam. Dit was een vlucht van ongeveer 7 uur. We hebben een beetje geslapen maar na zolang in een vliegtuig weet je soms niet meer hoe je moet zitten. Gelukkig was 1 stoel naast ons leeg dus hadden we iets meer ruimte. Rond half 7 vanochtend landden we in Amsterdam.

Schiphol

Binnen 20 minuten stonden we met onze bagage in de aankomsthal. En Nederland zou Nederland niet zijn als je na 3 weken warm weer nu wordt ontvangen met regen. Ondanks de vertraging in Kathmandu verliep de reis heel goed en vlot. Eenmaal thuis hebben we de tassen uitgepakt, met name de souvenirs. Daarna merkten we toch wel dat het een kort nachtje was. Vandaag doen we lekker rustig aan en kijken we terug op deze fantastische reis.

In het vliegtuig hadden we het samen over een top 3 of top 10. Maar eigenlijk is dat gewoon niet te doen. Nepal is zo'n gevarieerd land en we hebben o.a. door het Tihar festival en de homestay ook bijzondere dingen meegemaakt. Het zien van de Mount Everest stond ergens bovenaan mijn bucketlist dus dat is wel een hoogtepunt, maar ook de sfeer en leuke pleintjes in Bhaktapur vond ik fantastisch. En dan het varen langs krokodillen en lopen met olifanten. Maar alle tempels waren ook prachtig en het zien van het hindoeïsme en boeddhisme wat helemaal nieuw was voor mij. En de gesprekken met andere reizigers en de Nepalezen zelf waren interessant en bijzonder. Of de wegen, daar heb je het normaal niet over na een vakantie maar de wegen van Nepal zal ik voorlopig niet vergeten. En oh ja, vergeet ik bijna de bloedzuiger dat was toch ook wel een avontuur. Kortom een fantastische reis waar we op kunnen terugkijken. En trots en dankbaar dat we deze reis samen hebben mogen maken.