Middeleeuwse stad Bhaktapur

16 oktober 2022 - Bhaktapur, Nepal

Vandaag zijn we na het ontbijt naar de volgende bestemming gebracht. De autorit was weer een avontuur.

Avalon house Kathmandu

Ik heb nog nooit zoveel scooters bij elkaar gezien. Gewoon 3 rijbanen vol scooters voor het stoplicht. Bij rotondes staat er in het midden een soort toren waar een agent in staat die het verkeer regelt. Na een klein uurtje rijden kwamen we bij ons hotel. We zitten nu in de middeleeuwse stad Bhaktapur. Eerst hebben we onze spullen in het hotel gebracht en daarna zijn we de stad gaan bekijken.

Hotel Bhaktapur

De stad bestaat uit 4 belangrijke pleinen die verbonden zijn door leuke winkelstraatjes met kleine tempels. Als eerste kwamen we op Durbur square bekend vanwege het 55 ramen paleis, de gouden poort en een gigantische bel.

BhaktapurBhaktapurBhaktapur

Via een leuk winkelstraatje kwamen we bij Taumadhi square. Hier stond een hele grote tempel.

Bhaktapur

Daarna zijn we naar Pottery square gelopen. Hier vind je de bekende pottenbakkers van Bhaktapur. Aan de zijkant van het plein maken de pottenbakkers de potten waarna de vrouwen ze op het plein leggen om te drogen en erna te verven. We hebben zelf ook ervaren hoe je een pot moet maken (zie video).

Pottery squarePottenbakker @bhaktapur

Via allerlei straatjes kwamen we bij een soort water tempel. Hier hadden we uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.

Bhaktapur

Vervolgens zijn we terug gelopen naar Durbur square om te lunchen met uitzicht op de tempel. We hebben hier voor het eerst momo's gegeten en King curd (zoete yoghurt uit Bhaktapur). Daarna zijn we naar Dattatraya square gelopen. Hier stonden 2 grote tempels op een plein. Terwijl we wat dronken zagen we een vrouw die armbanden wilde verkopen. Een paar toeristen waren er al ingetrapt en ze hield ons ook in de gaten. Zodra we het restaurant uitliepen stond ze ons al op te wachten. Maar deze armbanden vonden we niet zo mooi en het lukte ons om weg te lopen :).

Bhaktapur

Via allerlei straatjes kwamen we weer terug bij Durbur square vlak achter ons hotel. We hebben nog even gezeten op het plein en rond gekeken en zijn toen terug gegaan naar het hotel. Voor het avondeten zijn we naar Taumadhi square gelopen. Hier hebben we in een restaurantje met een dakterras gegeten waarbij we uitzicht hadden op een grote tempel. Met een bord noodles en gebakken rijst hebben we de dag afgesloten.

Bhaktapur by nightBhaktapur by night

1. Lauren:
    Leuk verhaal weer! Mochten jullie het potje ook houden? 🤗
  2. Paulien Eikelhof:
    16 oktober 2022
    Thanks! We kregen een potje mee wat op ons model leek alleen was die dan al wel hard. Want die wij gemaakt hadden moeten eerst lang drogen.
  3. P. Ter Smitte:
    16 oktober 2022
    Jullie zullen wel doodmoe zijn na zo veel gezien te hebben. Maar natuurlijk de moeite waard.