Olifanten 😍🐘

2 november 2022 - Sauraha, Nepal

Vanochtend stond de wekker weer lekker vroeg. Dit keer gingen we niet gelijk ontbijten. Er stond namelijk een andere activiteit op de planning. We zijn naar de olifanten van het hotel gegaan. Samen met de olifanten hebben we een stuk gewandeld door het grasland. Zo gaaf om achter zulke mooie, grote beesten aan te mogen lopen. Daarna stond er een tafeltje klaar met ons ontbijt. Terwijl de olifanten in het gras stonden te grazen, waren wij aan het ontbijten. Daarna mochten we nog fruit geven aan de olifanten en vervolgens hebben we nog een stukje met ze gewandeld. Vervolgens zijn de olifanten in het grasland gaan grazen.

Elephant sunrise walk Elephant sunrise walkElephant sunrise walkElephant sunrise walkElephant sunrise walk

Wij zijn op het terras van het resort gaan zitten en hebben genoten van het uitzicht op de olifanten. Na een tijdje gingen de olifanten de rivier in en speelden ze met het water. Dit was zo leuk en grappig om te zien. Daarna zijn we naar het dorpje gelopen en hebben we nog wat souvenirs gekocht.

Safari ResortOlifant @chitwanSafari resort

Vervolgens zijn we naar het resort teruggegaan om te lunchen en daarna stond de jeep klaar. Dit keer gingen we met een jeep de jungle in. Gelukkig minder kans op bloedzuigers dit keer. Als eerste zagen we een neushoorn vanaf de achterkant maar die was gauw weg. Daarna zagen we apen in de bomen spelen. Dit keer waren het een andere soort apen. Iets verder kwamen we opeens een familie wilde zwijnen tegen. Grappige gezicht hoe ze netjes in een rij liepen. Na een tijdje door de jungle gereden te hebben kwamen we bij het Crocodile Breeding Centre. Er leeft hier een soort krokodil die je alleen in Nepal en India ziet. De krokodil legt gemiddeld 50 eieren alleen overleeft maar 2% het. Daarom proberen ze deze krokodillen te helpen zodat ze niet uitsterven. Ze laten de eieren in het centrum uitkomen en na een paar jaar zetten ze de krokodillen terug in het National Park.

Crocodile breeding centreJeepsafari

Daarna zijn we weer verder gaan rijden door de jungle. Als snel stopten we want er lag een Python aan de zijkant van de weg. Hij was nog bezig met het verteren van zijn maaltijd want je zag allemaal bobbels in z'n lichaam.

Python

Daarna reden we verder en opeens zagen we een soort hert. Hij had een mooi gewei en bleef heel lang stil staan. Toen we verder reden stopte de auto opeens want er lag nu een slang op het pad. Hij ging eerst niet weg dus lokte de gids hem weg. Hij stak z'n kop opeens omhoog en het bleek een Cobra te zijn. Die is dus best wel gevaarlijk, maar z'n kop was wel gaaf. Ik ben zo blij dat we deze slangen vandaag vanuit de jeep zagen in plaats van gisteren tijdens het lopen. Daarna was het tijd om richting de uitgang te rijden maar opeens zagen we een neushoorn in een meertje. Hij was rustig waterplanten aan het eten. We stonden op een paar meter afstand en konden heel goed zien dat hij steeds kopje onder ging om planten te pakken en dan weer boven water kwam.

NeushoornNeushoorn

Toen was het echt tijd om de jungle gedag te zeggen. De kano bracht ons weer naar de andere kant van de rivier en vervolgens gingen we terug naar het resort. Hier hebben we even gedoucht en toen zijn we gaan eten. Dit keer heb ik iets nieuws geprobeerd. Rijst uit een bananenblad met curry, dit was heel erg lekker.

Curry met rijst in bananenblad

Daarna hebben we nog even bij de vuurkorf gezeten en vervolgens zijn we terug gegaan naar de hotelkamer.

Olifanten

Je hebt hier 3 soorten olifanten. De wilde olifanten die in het nationale park wonen. Die kunnen ook gevaarlijk zijn want ze zijn niet gewend aan mensen. Dan heb je de olifanten van de overheid/leger. Die leven in het National Park bij de leger posten. Meestal lopen ze los door het park om te grazen, maar soms gebruikt het leger ze om op te rijden als ze willen kijken of er geen illegale dingen gebeuren in het park. Dan rijdt er 1 iemand op zo'n olifant en dat proberen ze op een diervriendelijke manier te doen. Dan heb je nog de olifanten die door mensen zelf worden gehouden. Dit kan op een diervriendelijke manier zoals de overheid doet, maar ook niet diervriendelijk. Er zijn mensen die grote stellages op de olifant zetten zodat er meerdere mensen op kunnen zitten. Dat is niet dier vriendelijk. Hier bij het resort zit er soms iemand op als ze van het grasland naar de stal lopen. Diegene zit dan op een kleedje op de rug van de olifant en niet op een grote stellage. Het blijft altijd de vraag wat wil de olifant nu echt, maar daar geven de olifanten niet zo snel antwoord op.