Safari jungle walk

1 november 2022 - Chitwan National Park, Nepal

Vanochtend stond de wekker heel vroeg want wie dieren wil zien moet op tijd vertrekken. Eerst gingen we ontbijten en tijdens het ontbijt kwam de zon op, zag je mist boven het gras hangen en kwamen er olifanten voorbij. Mooier uitzicht kan je niet hebben bij een ontbijt. Onze dag kon eigenlijk al niet meer stuk.

SunriseSunrise

Na het ontbijt vertrokken we met nog een ander Nederlands stel en 2 gidsen per jeep richting de rivier.

Jeepsafari

Hier zijn we in een soort kano gestapt. Deze is gemaakt van een uitgeholde boom. Achterop staat een man die peddelt. Vanaf de kant zagen we al een krokodil liggen aan de overkant. Heel voorzichtig stapten we in want in deze rivier wil je niet vallen. Gedurende de kanotocht zagen we krokodillen. Zelfs 1 op maar 3 meter afstand. Best wel heel erg spannend. Verder zagen we nog apen, ijsvogels en andere mooie vogels. Maar de krokodillen waren toch wel het hoogtepunt.

KanotochtKrokodillen tijdens kanotochtKanotocht

Na een half uurtje varen zijn we weer in de jeep gestapt die ons naar een ander stuk van de rivier bracht. Hier werden we via een kano naar de overkant gebracht want daar begon echt het Chitwan national park waar we zouden gaan wandelen. Eerst kregen we nog de nodige instructies voor het geval we de 4 gevaarlijkste dieren mochten tegenkomen. Per dier geldt een andere instructie. Het ging om de tijger, zwarte beer, olifant en neushoorn. Zo moet je een tijger bijvoorbeeld aan blijven kijken en achteruit lopen en absoluut niet omdraaien en bij een neushoorn moet je zigzaggend wegrennen. Van andere Nederlanders had ik iets gehoord over slangen en bloedzuigers. Dus daar vroeg ik nog even naar maar de kans dat we die zouden zien was zeer klein. Dus daar gingen we dan op zoek naar dieren in de jungle. 1 gids voorop met een stok dan 4 Nederlandse toeristen en dan nog een gids met een stok. We liepen dwars door de jungle en na wat vogels zagen we ook na een tijdje wat apen. Dat was erg leuk want die sprongen van boom naar boom. In de boom zagen we ook een hol en daar stak de kop van een hagedis uit. Dit was denk ik wel een grote aangezien die kop al zo groot was dat we hem vanaf de grond konden zien. Vervolgens zagen we een tijdje geen dieren, maar wel sporen van een tijger in het zand en krassen van zn klauwen op de boom. We zijn nog bij een uitzichtpunt bij de rivier gaan zitten om te zien of dieren hier kwamen drinken. 2 dagen eerder waren hier tijgers gezien. Maar helaas nu niet.

Jungle walkUitzicht in ChitwanJungle walkTor

Daarna liepen we verder. Tijdens het wandelen voelde ik wat jeuk aan m'n knie. De gids vroeg nog wat er was maar ik zei het is al weg. Toen we op een iets breder pand stonden had de andere Nederlandse vrouw jeuk aan haar enkel en ja hoor daar zat een bloedzuiger. Snel trok de gids hem eruit. Wij checkte snel onze onderbenen maar niks te zien. In m'n knie holte prikte het een beetje maar ik draag zo'n hippe afritsbroek dus dat was vast die rits. Vervolgens liepen we verder. Onderweg zagen we nog een aapje. Vervolgens kwamen we bij een uitkijktoren waar we even gingen lunchen. Die rits prikte nog steeds dus ik besloot even te kijken tot ik bloed zag en een zwart beest. Snel riep ik de gids die de bloedzuiger eruit trok. Het bleek dus niet de rits te zijn die al die tijd prikte maar een bloedzuiger. Nu heb ik als herinneringen 2 mooie puntjes boven m'n knieholte. Volgens m'n vader is avontuur achteraf altijd veel leuker. Maar het was toch even schrikken eerlijk gezegd.

BloedzuigerBloedzuiger

Daarna heb ik maar gauw m'n broekspijpen in m'n sokken gedaan want dit ging me toch niet nog een keer gebeuren. Alhoewel we allemaal bij elke kriebel de rest van de wandeling toch even keken. Na een heerlijke lunch en bloedzuiger vrij te zijn gingen we weer verder. We gingen nu meer naar een grasgebied.

Jungle walkChitwan

Opeens zagen we een kleine waterplas. Ik zei nog als ik neushoorn of olifant was zou ik hier wel gaan zwemmen en opeens zei de gids stil. En ja hoor daar zwom een neushoorn. Echt heel gaaf! Daarna liepen we weer een tijdje en toen zagen we opeens een olifant in de verte. Dit begon op een echte safari te lijken en deze dieren zie ik liever dan een bloedzuiger. Vervolgens zagen we nog de huid van een slang. Die zag ik liever niet. Dat zijn niet m'n favoriete beesten. Vanuit een uitkijktoren hebben we nog naar dieren gezocht maar het enige spannende was hier dat Hartger bijna door te toren zakte want die planken waren helemaal doorgerot.

Chitwan

Vervolgens was het tijd om richting de boot te lopen. Opeens zag ik een kopje langs het pad even dacht ik een slang en wilde ik gaan rennen tot ik een schild zag. Het bleek een schildpad te zijn. De gids pakte hem even op zodat we hem konden zien en legde hem weer terug.

Schildpad

We bespraken wat we van de tocht vonden en dat we toch wel leuke dingen gezien hadden en dat de krokodillen het hoogtepunt waren. Tot we opeens stil moesten zijn want een neushoorn stak de rivier over. Wauw wat was dit een gaaf gezicht en dat zo op het laatste moment van onze wandeling.

Neushoorn

Daarna gingen we met de boot terug naar de overkant. Hiervandaan zagen we in de verte nog 2 neushoorns. Daarna zijn we aan de zijkant van de rivier bij een restaurant gaan eten met de 2 andere Nederlanders die mee waren op tour vandaag. Het was heerlijk eten en prachtig uitzicht op de zonsondergang.

Sunset @chitwanDiner langs Chitwan national parkSunset

Daarna zijn we met een riksja terug naar het hotel gegaan. We gaan weer een beetje op tijd naar bed want morgen moeten we weer vroeg opstaan voor ons volgende avontuur in de jungle.