Back on the road again.

28 oktober 2022 - Tansen, Nepal

Vanochtend hebben we ontbeten in de ontbijtzaal van het hotel/klooster. Dit keer lagen er ook Tibetaanse broodjes. Dit was een plat gefrituurd broodje. Het klinkt heel apart maar het was erg lekker. Daarna stond er weer een lange rit op de planning. Een rit van 130km waarvan de chauffeur dacht dat we er 3 á 4 uur over zouden doen. Nou na de ervaringen van vorige keer gingen we er vanuit dat het wel wat langer zou worden.  Om 8 uur zijn we vertrokken nadat we nog een sjaaltje kregen van het klooster.

Pema Ts'al Sakya klooster

In de auto vertelde de chauffeur dat hij een grappig filmpje tegen was gekomen op Tiktok. Het was een toerist die mee danste tijdens Tihar en hij vond dat hij wel op Hartger leek. We vroegen waar het filmpje was opgenomen en dat was inderdaad het hotel naast ons waar Hartger had gedanst. Ga je op vakantie naar Nepal wordt je ook nog een beroemdheid op TikTok in Nepal. We reden eerst langs Pokhara en gingen daarna al snel de bergen in. Als je last hebt van wagenziekte moet je deze route niet rijden. De weg ging van links naar rechts, omhoog en omlaag en dan met hobbels, stenen en kuilen in de weg. Gelukkig was het uitzicht erg mooi. In het begin konden we wat minder ver kijken vanwege de wolken maar gedurende de dag werd het zicht beter. We kwamen nu langs wat grotere rijstvelden en dat zag er gaaf uit. Na een tijdje zijn we gestopt bij een koffietentje. Cappuccino hadden ze niet want er was geen melk. Maar gewone koffie en cola kon wel. Daarnaast waren we erg blij met de KitKat die ze hadden. We mochten nog even in de tuin van de eigenaar kijken waar hij paddenstoelen kweekte.

RijstveldenPaddenstoelen kwekerijRijstvelden

Vervolgens was het tijd om verder te rijden. In de verte zagen we weer zo'n leuke wandelbrug over een rivier. Hier zijn we toch maar gestopt want het uitzicht was fantastisch over de rivier, bergen en rijstvelden. Deze brug was 2 keer zolang als vorige keer maar we zijn heen en terug gelopen. Het was iets minder spannend dan vorige keer.

Suspension bridgeUitzicht rijstveldenSuspension bridge

Daarna reden we weer verder. Inmiddels werd het wel lunchtijd. Daarom zijn we in een dorpje gestopt. Het was even zoeken naar een restaurantje maar uiteindelijk vonden we een lokaal restaurant. Eigenlijk was dit nog spannender dan de brug want je moet maar eten wat de pot schaft. Dit keer weer Dhal bat. Het smaakte gelukkig goed.

Dhal bat

Op het laatste stuk van de route kwamen we een verlaten hotel tegen dat overgenomen was door familie aap. Dat was erg grappig om te zien. Het laatste stukje van de route nam de chauffeur de alternatieve route door de bergen over smalle weggetjes waarna hij niet goed meer wist hoe hij verder moest. Gelukkig hadden we Google maps en kwamen we rond half 3 bij onze Homestay voor vannacht aan. Hier werden we vriendelijk ontvangen door de eigenaresse van het hotel en haar zoon. Het balkon biedt een prachtig uitzicht over de vallei van Tanden. Na een kopje thee zijn we naar het centrum van Tanden gelopen. Het is niet heel groot maar er waren een paar leuke tempels.

TansenTansen

Daarna zijn we terug naar de Homestay gelopen. Vanaf het balkon hebben we naar de zonsondergang gekeken.

Sunset Tansen

Vervolgens zijn we terug naar het centrum gelopen naar een restaurant wat we vanmiddag gezien hadden. Dit restaurant was als één van de weinige wel open. Waarschijnlijk is er door het festival veel gesloten. Het terras zat helemaal vol dus werden we naar boven gestuurd. Hier was nog plek, maar iedereen zat hier op de grond. Dat was erg grappig.

Uiteten in Tansen

Op de menukaart zagen we Masala Papad staan. Dit vonden we in Bandipur erg lekker. Alleen dit keer moesten we er meer dan een uur op wachten en was het niet lekker. Gelukkig waren de andere gerechten wel lekker. Het duurt hier vaak erg lang voor je het eten krijgt vergeleken met Nederland. Aan de ene kant vervelend om soms zo lang te wachten aan de andere kant weten we wel dat ze het vers maken daar zijn we wel blij mee. We hadden de Papad dus laten staan want die vonden we echt niet lekker en ook veel te pittig. Alleen krijg je in dit restaurant alles wat je niet op eet mee naar huis in een bakje. Dit bakje is onderweg naar de Homestay opeens verdwenen. Terug bij de Homestay raakten we aan de praat met de familie. Dit was erg leuk. We hebben zelfs met thuis gebeld zodat de families elkaar konden zien.

Homestay Tansen

Nu gaan we richting onze kamer want morgen staat er weer een redelijk lange rit op de planning. Ik hoop dat we kunnen slapen want we zagen 2 grote spinnen in de kamer. Waarvan Hartger als stoere vader er 1 heeft gevangen maar de andere was te snel. Hopelijk blijft hij uit onze buurt vannacht.