Pema Ts'al Sakya Monestry

27 oktober 2022 - Pokhara, Nepal

Vanochtend hebben we eerst onze spullen ingepakt en zijn toen gaan ontbijten. Daarna kwam onze chauffeur. Hij zou ons naar het Pema Ts'al Sakya klooster brengen. Dit ligt net buiten Pokhara dus het was een kort ritje. Tijdens het ritje hadden we het over het Tihar festival. Vandaag is het de laatste dag van het festival en die dag staat in het teken van broers en zussen. De chauffeur vroeg of we vandaag nog een paar uurtjes vrij hadden, want hij wilde ons meenemen naar familie om mee te lunchen vanwege het festival. Dat leek ons wel erg leuk. We hebben later op de dag afgesproken. Eerst heeft hij ons bij het klooster afgezet. Naast het klooster zit een hotel dat bij het klooster hoort. Hier slapen we de komende nacht. Eerst kregen we een rondleiding over het complex. We zijn langs de basisschool gelopen waar de jongens les krijgen en we hebben ook hun slaapkamers gezien want ze slapen hier ook. Hun ouders komen soms langs. Na de basisschool mogen ze kiezen of ze hier naar de middelbare school gaan en meer over het boeddhisme/monnik willen leren of naar een 'gewone' middelbare school willen. De inrichting van de klaslokalen en de slaapkamers is wel heel anders dan we gewend zijn in Nederland. Wel interessant om de verschillen te zien.

School @Pema Ts'al Sakya kloosterSchool @Pema Ts'al Sakya kloosterSchool @Pema Ts'al Sakya klooster

Daarna zijn we langs de stupa's gelopen en vervolgens naar de plek waar de monniken bidden. Vandaag waren de monniken bezig met schoonmaken vanwege een festival in November. Pema Ts'al zoals het klooster heet betekent Lotus fontein. Vandaar dat er een fontein met een lotus op het plein staat.

Pema Ts'al Sakya kloosterPema Ts'al Sakya kloosterPema Ts'al Sakya kloosterGebedsroller

Daarna zijn we naar de Tibetaanse wijk achter het klooster gelopen. Net als gisteren zagen we hier huizen gebouwd door de overheid voor de gevluchte Tibetanen. Maar het zag er hier nog armer uit dan gisteren. Opeens kwamen we langs een ander klooster. Hier waren monniken aan het bidden en we mochten meekijken. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe ze dit doen. Met een grote gong, fluiten en zingen bidden ze a.h.v. een gebedsboek. Daarna zijn we nog langs wat winkeltjes gelopen van Tibetaanse vrouwen.

Tibetaanse settlementKlooster in Tibetaanse settlementKlooster in Tibetaanse settlementPema Ts'al Sakya klooster

En daarna weer terug naar ons hotel. Vanuit ons raam zag ik apen bij de poort. Snel heb ik m'n camera gepakt en ben ik naar buiten gegaan om foto's te maken.

Apen @Pema Ts'al Sakya klooster

Vervolgens werden we opgehaald door onze chauffeur. We zijn naar een restaurant van zijn nicht in Sarangkot gereden. Hier hadden we prachtig uitzicht op over Pokhara en de rijstvelden.

Uitzicht Pokhara

We kregen een soort van Dhal bat maar dit keer met kip. Althans ze noemde het kip maar ik zag vrij weinig wat op kip leek. Maar de rijst was wel te eten. En het was leuk om bij een familie te eten en te zien hoe dat gaat.

Tihar festival bij familie chauffeur

Daarna heeft hij ons weer teruggebracht. We zijn even naar een winkeltje gelopen voor een snack omdat de lunch iets minder lekker was dan verwacht. We vonden wat chips maar die bleek toch niet heel lekker te zijn. Maar ja ook Nepalese chips moet je een keer proberen. Daarna zijn we bij het klooster gaan kijken en toen begon het heel hard te regenen. Gelukkig stonden we onder een afdakje.

Pema Ts'al Sakya kloosterPema Ts'al Sakya klooster

Door de regen begon het een beetje af te koelen en daarom zijn we op onze kamer gaan lezen. Rond 7 uur zijn we naar het 'restaurant' van het hotel gegaan want hier konden we als het goed was avondeten. We kwamen tegelijk met een groep toeristen aan maar verder was er nog niks te zien. We besloten maar even te wachten. Uiteindelijk kwamen er 2 monniken uit de keuken met een pan rijst en een pan soep. Het was een soort lopend buffet en het smaakte goed. Beter dan de lunch. Daarna zijn we naar het klooster gelopen want hier waren de monniken hun dans voor het festival aan het oefenen en mochten we meekijken.

Pema Ts'al Sakya kloosterPema Ts'al Sakya klooster

Toen ze klaar waren zijn we naar de ingang van het hotel gelopen want hier kwamen Nepalese jongeren langs om hun nationale dans te laten zien. De monniken kwamen ook op de muziek af en hebben ook meegekeken naar deze dans. Ze zaten op het balkon en keken mee.

Monniken kijken naar dans.

Daarna zijn we terug naar de kamer gegaan want morgen staat er weer een lange rit op de planning.