Tempels, kloosters & stupa's

30 oktober 2022 - Lumbini, Nepal

Vanochtend zijn we na het ontbijt in het hotel weer naar het park van Lumbuni gegaan. Gisteren hadden we al een paar mooie tempels gezien, maar er was nog veel meer te zien. Op een terrein van 5km bij 2km zijn allerlei tempels, kloosters en stupa's gebouwd. Deze komen vanuit verschillende landen waardoor ze er ook allemaal anders uit zien. De één nog groter dan de ander. We zijn via allerlei tempels van de ene kant naar de andere kant van Lumbini gelopen.

LumbiniLumbiniLumbiniLumbiniLumbiniLumbini

Na een paar uur lopen kwamen we aan de andere kant. Hier waren allerlei leuke winkeltjes. Nog een stuk verderop lag een World peace pagode net zoals we in Pokhara hadden gezien. Dit was alleen nog wel een stuk lopen langs een zandweg. Er waren ook riksja karretjes. Uiteindelijk besloten we zon karretje te nemen want onze benen waren al best moe en we moesten ook nog teruglopen. En een ritje in een riksja is ook weer een leuke ervaring.

Riksja @lumbiniWorld peace pagode @lumbini

Vervolgens werden we weer teruggebracht naar het punt met de kraampjes. Hier hebben we bij een restaurantje gegeten. Er was geen menukaart er stond alleen een bord met wat foto's van gerechten. We kozen 2 dingen uit. Uiteindelijk leek het totaal niet op de foto's maar het was wel erg lekker.

Curry met roti

Daarna was het tijd om terug te lopen. We liepen weer langs allerlei tempels en kloosters. Bij een Thais klooster zijn we even gaan zitten om uit te rusten en te genieten van het mooie bouwwerk. Alleen rustig zitten werd het niet. De ene na de andere Nepalees of Indiër kwam naast ons zitten om op te foto te gaan of een TikTok filmpje te maken. Zelfs vrouwen van de leeftijd van m'n ouders doen hier aan TikTok. Na een tijdje zijn we maar weer verder gelopen.

Op de foto met Nepalese mensen.LumbiniLumbiniLumbini

We sloten Lumbini af met de tempel van Cambodja en die was wel heel erg mooi versierd. Een goede afsluiter.

LumbiniLumbini

Terwijl we hier liepen hebben we nog even gevideobeld met thuis zodat zij de tempel ook konden zien, maar vooral konden zien hoe mensen graag met ons op de foto willen. We zijn er wel achter gekomen waarom dat hier zoveel is en we dat eerder nog niet gehad hebben. Lumbini wordt vooral bezocht door Nepalezen uit het westen. Daar komen nog bijna geen toeristen omdat het o.a. moeilijk bereikbaar is. Voor hun is het dus vrij bijzonder als ze iemand uit Europa zien. Vervolgens kwamen we terug in de omgeving van ons hotel. Hier zijn we nog door wat straatjes met winkels gelopen. Opeens zagen we een stel uit Nederland lopen die we op de vlucht naar Nepal ontmoet hadden. Heel toevallig want vandaag hadden we het nog over hen en vroegen we ons af waar in Nepal ze nu zouden zijn. We besloten om later die dag met elkaar uit eten te gaan want zij wisten een goed restaurant. Toen we verder liepen kwamen we langs een soort café waar we uitgenodigd werden voor thee. Die man bleek naast z'n café ook een dakterras te hebben wat hij graag wilde laten zien. Vanaf het dakterras hebben we de zonsondergang gezien.

Sunset Lumbini

Nadat we ons omgekleed hadden in het hotel zijn we naar het restaurant gegaan. We hebben een hele leuke avond gehad met het stel uit Nederland. We hebben het over Nepal gehad maar ook andere verhalen over reizen gedeeld. De avond vloog voorbij en we hebben ook nog lekker gegeten. Weer een geslaagde dag waarbij we veel gelopen hebben en heel veel mooie dingen hebben gezien.