Tempels

15 oktober 2022 - Kathmandu, Nepal

Vandaag begonnen we de dag op ons dakterras met een ontbijtje. Na een lekker ontbijt en een goede nacht slaap waren we klaar om op stap te gaan met een gids door Kathmandu. We waren heel blij met de gids, want Kathmandu is echt mega groot en heeft ruim 1,4 miljoen inwoners. Als eerste zijn we naar Swayambhunaath gegaan, ook wel bekend als de apen tempel. Boven op de berg vindt je deze tempel met allerlei apen. Vooral op zaterdag komen de lokale mensen langs om offers te brengen, bestaande o.a. uit rijst, vis, bloemen en bomen. Daarnaast mag je ook alleen maar met de klok mee lopen om de tempel. Aan het begin van de tempel hebben ze een soort vijver met een beeld erin. Mensen gooien hier muntjes naar en als je het beeld raakt brengt het geluk. Zie de video om te zien of het gelukt is.

SwayambhunaathSwayambhunaathSwayambhunaath

Muntjes gooien @apentempel

Vervolgens zijn we naar Durbar square geweest. In deze wijk vind je o.a. het koninklijk paleis en tempels. Maar wat wel het meest bijzondere hier was, was Kumari Ghar. In dit huis vind je de enige levende God genaamd Kumari. Dit is op dit moment een meisje van 4 jaar oud. Zij komt een paar keer per dag voor het raam staan en men zegt dat als je haar ziet dit geluk brengt. Dit was echt een heel bizar iets. En we weten nog niet echt wat we daarvan moeten vinden.

Kumari houseDurbur square

Daarna zijn we naar de Bouddhanath Stupa gereden. Dit is een hele grote stupa met daaromheen allerlei winkels en restaurantjes die op de stupa uitkijken. Hier hebben we geluncht en daarna met de klok mee om de stupa gelopen. Ook kregen we een uitleg over Thangka. Dit zijn mandala's die gemaakt worden volgens bepaalde regels en waarin het hindoeïsme terugkomt.

Boudhanath stupaBoudhanath stupa

Vervolgens zijn we naar de meest bizarre plek van vandaag gereden, namelijk het Hindoeïstisch complex van Pashupatinath. Hier vind je eerst een tempel voor Hindoes waar wij niet in mochten, maar men komt hier vooral voor de crematies. Dit gebeurt aan de rand van de rivier en iedereen kan meekijken. Ook vandaag waren er crematies. Dit is zo anders dan bij ons thuis. Heel bizar om te zien, maar aan de andere kant wel mooi om te zien hoe deze mensen met de dood omgaan. Verder liepen er ook Saddhu's rond. Dit zijn mannen die hun leven gewijd hebben aan de God Shiva en in dit tempel complex wonen. Ze hebben alles opgegeven en leven nu o.a. van de donaties van toeristen die foto's maken. Helemaal voldaan na alle informatie, indrukken en tempels zijn we terug naar ons hotel gegaan. Hier hebben we even gerelaxt in de tuin. Aan het einde van de middag zijn we naar de wijk Thamel gelopen. Hier kwamen we een mannetje tegen op een fiets met daarachter een zitje voor 2. Hier hebben we een ritje mee gemaakt. Het zat niet heel comfortabel, de gaten in de weg en andere weggebruikers maakten het best spannend, maar het was een fantastische ervaring. We hebben door leuke winkelstraatjes en langs tempels gereden.

Fietskar in KathmanduThamel Kathmandu

Daarna zijn we naar een vegetarisch restaurant gegaan voor het avondeten. Hier hebben we Nepal Dhal bat en curry met roti gegeten. Echt heel lekker eten. Al met al een geslaagde dag met heel veel indrukken.

Roti & Dhal Bat

1. Lauren:
    15 oktober 2022
    Zo, jullie hebben al heel veel gedaan op een dag! Klinkt allemaal erg interessant. Ik had een keer bij Erica op Reis gezien hoe die crematies op straat plaatsvinden, heel apart. Lijkt me al helemaal apart om het real life te zien. Gelukkig is het eten ook goed te doen!
  2. Stefan:
    16 oktober 2022
    Heel leuk om te lezen en te zien wat jij en je vader allemaal doen. Net of je al weken op pad bent ;-).
    Groet uit NL.