Bandipur

22 oktober 2022 - Bandipur, Nepal

Vanochtend begonnen we met een ontbijt in het hotel. Dit keer mochten we zelf kiezen wat we wilden eten. We kozen voor Lassie ook wel yoghurt. Deze yoghurt komt van de buffels uit de omgeving en smaakt erg zoet. Na het ontbijt zijn we het dorp Bandibur gaan verkennen. Aangezien onze kuiten nog moeten bijkomen van de trekking hebben we een beetje rustiger gelopen en regelmatig op een plekje gezeten om van het uitzicht te genieten. Eerst zijn we naar een tempel gelopen. Daarna gingen we op zoek naar het klooster. Onderweg kwamen we eerst langs een soort camping voor Nepalese jongeren. Daarna kwamen we bij het klooster. Aan de buitenkant hingen de welbekende gekleurde vlaggetjes met daarachter uitzicht op de Himalaya en de berg Manasalu. We keken bij het klooster naar binnen en toen kwam er iemand die vroeg of we binnen wilden kijken. Hij heeft het één en ander over het klooster verteld en het was interessant om te zien hoeveel beelden van Buddha er in zo'n klooster staan. Daarna kregen we nog een mandarijn en een banaan. De mensen zijn hier zo vriendelijk.

Klooster BandipurUitzicht BandipurSchommelenSchommelen

Vervolgens zijn we nog naar 2 plekken geweest die hier bekend zijn vanwege het uitzicht op de Himalaya. Bij de 2e plek was er ook een groot grasveld. Hier zaten wat groepjes Nepalezen met elkaar te eten en te kletsen aangezien het zaterdag is en dan zijn ze hier vrij. Een groepje jongeren was aan het dansen en Hartger ging even meedoen. Ze hebben zelfs een TikTok filmpje opgenomen, TikTok is hier heel bekend. Zelfs oudere Nepalese vrouwen in traditionele kleding zie je met de kinderen filmpjes maken. We kregen ook wat te eten. Een soort salade met noodels, groente en chips door elkaar. Erg apart maar niet vies.

BandipurBandipurBandipur uitzicht bergen

Vervolgens zijn we via een smal straatje langs huizen en tuinen weer in de hoofdstraat terecht gekomen. In de hoofdstraat zijn we gaan lunchen met uitzicht op de vallei met rijstvelden. Ondertussen zagen we af en toe vrouwen voorbij komen die allerlei spullen vervoeren. Dit doen ze door het product vast te binden met touwen en dat hangen ze aan hun hoofd. Zo ook 3 kratten met Cola flesjes of een mand met stenen. Echt bizar om te zien.

Uitzicht vallei BandipurBandipur

Toen we weg wilden gaan kwamen we een Nederlands stel tegen waar we mee aan de praat raakten en uiteindelijk zijn we erbij gaan zitten. Aan het einde van de middag zijn we nog naar een andere tempel gelopen.

Tempel BandipurBandipur

In de avond zijn we naar een restaurantje gelopen waar ze pizza hadden. We hadden namelijk even trek in iets anders dan rijst. Maar omdat we in Nepal zijn hebben we als voorgerecht wel een lokaal gerecht besteld. Namelijk Masala Padad. Dit was erg lekker. Een goede afsluiting van een relaxte dag waarbij we vooral genoten hebben van alle mooie uitzichten.

1. P. Ter Smitte:
    22 oktober 2022
    Rustiger gelopen, maar toch weer heel veel beleefd en gezien
  2. Lauren:
    23 oktober 2022