Lake Begnas

23 oktober 2022 - Begnas Lake, Nepal

Na ons ontbijt stond onze chauffeur al klaar. Vandaag stond er een ritje van 80km gepland, maar na onze ervaring van vorige keer wisten we dat dit minimaal 2 à 3 uur zou duren. Bandipur waar we sliepen ligt boven op een berg. Vanuit de auto zagen we al wolken hangen in het dal. En terwijl we naar beneden gingen reden we zo deze wolken in. Dat was een grappig gezicht. Daarna kwamen we weer bij de 'snelweg'. Na onze laatste ervaring dachten we dat de wegen niet erger konden. Maar het is gelukt: op dit stuk was er bijna helemaal geen normaal asfalt en op sommige stukken hadden we zelfs medelijden met de auto vanwege de grote gaten/kuilen in de weg. We schommelden zo erg dat de telefoon van Hartger na de rit aangaf dat we 2000 stappen gedaan hadden. Wel makkelijk stappen verdienen op je stappenteller. Onderweg was er weer van alles te zien. Mooie rijstvelden en een grote rivier waar mensen zelf een fuik hebben gemaakt om vis te vangen. Verder kwamen we langs een dorpje waar een bruiloft gevierd werd. We mochten even meekijken en kregen ook een rode stip op ons voorhoofd met een gelukswens.

Uitzicht onderwegFestival onderwegCoffee House Lake Begnas

Na ongeveer 3 uur kwamen we aan bij ons hotel. Vanaf de voorkant leek het alsof het hotel gewoon in het bos staat. Maar zodra we op ons balkon stonden zagen we het prachtige uitzicht over Lake Begnas met daaromheen heuvels met rijstvelden en huisjes en daarachter de besneeuwde bergtoppen. Dit was echt een plaatje. Beneden bij het meer zagen we een dorpje liggen en daar wilden we wel heen. Via een mooie route langs een soort vuurtoren kwamen we uiteindelijk in het dorpje.

Wandeling Lake BegnasView tower Lake BegnasLake Begnas

Hier hebben we eerst geluncht op 1 van de mooiste plekken tot nu toe. Daarna zijn we naar het water gelopen en hier lagen bootjes waar mensen mee heen en weer varen naar de andere kant waar een groter dorp ligt met meer winkels. Deze bootjes zijn zo kleurrijk dat je er wel een foto van moet maken. Vandaag kon ik echter alleen met m'n telefoon foto's maken want ik heb m'n camera in de auto laten liggen van de chauffeur, die zien we gelukkig morgen weer. Daarna zijn we bij de oever gaan zitten om te genieten van het uitzicht.

Lake BegnasLake BegnasLake BegnasLake BegnasLake Begnas

Vervolgens was het tijd om weer terug te gaan want we wilden voor de zon onderging wel weer bij ons hotel zijn. Dit keer kozen we voor een wandelpad door de bossen. Onderweg kwamen we nog Nederlandse meiden tegen die hier vrijwilligerswerk doen en daarna nog een stel uit Zuid-Afrika. Leuk om af en toe andere reizigers te ontmoeten en ideeën uit te wisselen. Alhoewel Hartger niet heel blij was toen de Nederlandse meiden de tip gaven om te gaan paragliden in Pokhara. Of we dat gaan doen is nog even een vraag.

Mensen uit Zuid-Afrika

Terwijl we zo rustig terug liepen zag Hartger opeens een aap. We volgden de aap een trappetje op het bos in en daar bleek een hele apen familie te zijn. Ze sprongen van boom naar boom en er waren ook baby aapjes. Het was zo'n gaaf gezicht!

Apen fotograferenApenTempel

En voor we het wisten waren we weer bij het hotel. Vanaf ons balkon hebben we genoten van de zon die onderging en daardoor de bergen weer roze liet kleuren.

Sunrise Lake Begnas

Vanavond hebben we in het hotel gegeten. Tijdens het eten vertelde de eigenaar over de koffieplantage die ze hebben en hoe het hele proces van koffie gaat. Dit was erg leuk om te horen. Weer een hele gave dag gehad aan het meer van Begnas.

1. P. Ter Smitte:
    23 oktober 2022
    was dat wel veilig, een pad door de bossen zonder gids?