Tihar festival

24 oktober 2022 - Pokhara, Nepal

Wat was het weer een fantastische dag! We hebben weer zoveel meegemaakt vandaag. Het begon vanochtend vroeg toen er opeens op onze deur geklopt werd. De hoteleigenaar kwam vertellen dat het uitzicht op de bergen heel mooi was omdat er geen wolken waren. Wij snel naar het dakterras gegaan en het was inderdaad weer prachtig.

Sunrise Lake BegnasSunrise Annapurna gebergte

Daarna snel omgekleed en ontbeten want om half 8 werden we opgehaald. We zouden naar Lake Side/Pokhara gaan. Onderweg dacht ik opeens: we gaan een hele andere kant op. De chauffeur wilde ons al naar het klooster brengen maar daar gaan we donderdag pas heen. Dus snel omgedraaid en naar het juiste hotel gereden. Terwijl wij onze spullen naar de kamer brachten had de chauffeur wel een vriend waar wij fietsen konden huren. Dit had hij zo geregeld en daar konden we als echte Nederlanders de omgeving gaan verkennen op de fiets. Het was even wennen om aan de linkerkant te fietsen. Eerst zijn we langs het Phewa meer gereden. Grotendeels asfalt maar soms zand met stenen. Onderweg hebben we genoten van het uitzicht over het meer. En voor we het wisten waren we aan de andere kant van het meer. Daar zijn we omgedraaid.

Phewa lakeFietstocht Phewa lakeFietstocht Phewa lakeKoffiepauzeFietsen Phewa lake

Op de terugweg hebben we Lassie gedronken met uitzicht op het meer. Dat is een typisch drankje van hier.

Pauze fietstocht Phewa lake

Vervolgens kwamen we weer in de stad en zijn we de oude bazaar en tempel van Pokhara gaan zoeken. Deze lagen wat meer op een heuvel dus het was een pittig stukje fietsen. Onderweg zijn we even gestopt om bij te komen bij een fruitstalletje waar we een sinaasappel hebben gegeten. Deze gaf genoeg energie om de heuvel op te komen. Nadat we onze fietsen geparkeerd hadden zijn we langs de winkeltjes van de bazaar gelopen tot we bij de Shree Bindhyabasini Tempel kwamen. Hier moesten we onze schoenen uitdoen dus daar liepen we dan op onze sokken langs alle tempels daar. Alles is heel mooi versierd want deze dagen is hier het Tihar festival ook wel bekend als Divali en lichtjesfeest.

Tempel PokharaTempel PokharaTempel Pokhara

Vervolgens zijn we rustig teruggelopen naar onze fietsen. We dachten lekker snel naar het hotel te fietsen want dit keer gingen we de heuvel af. Maar helaas zat fietsen er niet in want mijn achterband was zo plat als een dubbeltje. Daar liepen we dan met de fiets aan ons hand op zoek naar een fietsenmaker. Gelukkig hebben ze die hier ook. Er bleek een gat in m'n band te zitten en die werd gelijk geplakt. Tijdens het plakken waren we al aan het bedenken wat ons dit ging kosten. Toen de man de prijs zei twijfelde ik of ik het wel goed verstond maar het kostte maar 40 eurocent.

Lekke band

Daarna konden we gelukkig terug fietsen en dat ging wel lekker met een harde band van de heuvel af. Onderweg zagen we allerlei groepen mensen bij elkaar staan. Die waren met elkaar aan het dansen vanwege het festival. Nadat we de fietsen hadden ingeleverd zijn we terug naar het hotel gegaan want na 24km fietsen waren we wel gesloopt. Toen we net even lekker zaten hoorden we buiten weer muziek. Op het plein naast ons hotel waren ze aan het dansen vanwege het festival. We vonden het toch wel leuk om eens te zien hoe dat gaat dus zijn we gaan kijken. Tijdens het dansen zijn er ook een aantal mensen die een mandala maken voor de deur. Dit zagen we daarna nog meer mensen doen voor de deur van hun huis. Hartger werd nog gevraagd om mee te dansen en alleen ja werd geaccepteerd dus daar stond hij weer tussen de Nepalezen. Een bijzondere ervaring om te zien hoe zij dit festival vieren. Op straat zagen we ook honden en koeien met een rode stip op hun kop en een bloemenkrans om. De koe is hier sowieso een heilig dier en vandaag wordt ook de hond aanbeden.

Tihar festival heilige koeTihar festival dansen

Vanavond zijn we bij een restaurant vlakbij het meer gaan eten. In deze stad wordt veel vis vanuit het meer gegeten. Maar gelukkig serveren ze er ook curry met chapati. Een heleboel huizen zijn versierd met lampjes. Dat was een leuk gezicht op de weg van het restaurant terug naar het hotel.

Tihar festivalTihar festival Pokhara

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. P. Ter Smitte:
    24 oktober 2022
    dat zag er uit als een hollands kopje koffie?
    Werd jij niet gevraagd om mee te dansen?