Nieuwe ervaringen

26 oktober 2022 - Pokhara, Nepal

Na het ontbijt werden we opgehaald door een taxi die ons naar Tashi Ling Tibetan Village bracht.

Tibetaanse settlement

Dit is een klein dorp waar de Nepalese overheid een aantal huizen heeft gebouwd voor de Tibetaanse vluchtelingen. Deze families leven hier al jaren. Bij 1 van deze families hadden we vandaag een kookles. We hebben namelijk geleerd hoe je momo's moet maken. Terwijl de momo's werden gestoomd hebben we ook het één en ander gehoord over het leven als Tibetaanse vluchteling en hoe de Tibetanen leven volgens het boeddhisme. Dit is namelijk anders dan het Nepalese boeddhisme. Daarnaast is het leven erg lastig voor deze mensen omdat ze officieel geen inwoner zijn van Nepal waardoor het moeilijk is om naar een Nepalese school te gaan of een baan te vinden. Na de verhalen waren de momo's klaar. Die waren erg goed gelukt. Vervolgens liet de moeder van het gezin haar zelfgemaakte armbanden zien die ze verkoopt als bron van inkomen. We hebben er een paar gekocht. Het was weer een bijzondere ervaring.

Momo's makenMomo's makenMomo's makenMomo's makenTibetaanse settlementTibetaanse settlement

Nadat we terug waren in Lakeside Pokhara zijn we eerst door een park gelopen. Hier kwamen we nog een paar koeien tegen. Daarna zijn we naar de boulevard gelopen. We zijn bij een terrasje gestopt om wat te drinken. Zoals we bij de koffieplantage gehoord hadden wordt koffie steeds populairder in Nepal. Dat is ook wel te zien in de restaurants. Je hebt veel verschillende koffies. En vandaag hebben we een iced caramel macchiato gedronken. Deze was heel erg lekker. Misschien wel lekkerder dan het populaire Starbucks. En ook nog eens veel goedkoper.

PokharaPokharaPhewa lakeNepalese vlag @pokharaGekkoPokharaPokhara

Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel. Vervolgens is Hartger naar een singing bowl meditation gegaan. Dit was ook weer een bijzondere ervaring waarbij je gaat mediteren terwijl er klanken worden gemaakt met verschillende klankschalen.

Sounding bowl session

Ondertussen ben ik naar een massage gegaan. Ik dacht even lekker ontspannen en m'n schouders laten masseren na die wandelingen met een zware rugzak. Maar daar dacht die mevrouw iets anders over. Het leek wel of ze mij door de tafel heen wilde duwen. Daarna deed ze het gelukkig iets minder hard. Maar ook dit was een bijzondere ervaring. Anders dan de massages in Nederland die ik ken.

Massage

Daarna zijn we samen nog even langs wat winkeltjes gelopen tot we weer bij ons hotel waren. Vanavond hebben we nog een keer pizza/pasta gegeten. Morgen laten we het wat toeristische Pokhara achter ons en gaan we weer wat meer naar de binnenlanden. We zijn benieuwd wat we dan gaan eten en wat we daar gaan meemaken.

Pokhara

1. P. Ter Smitte:
    26 oktober 2022
    Dat jullie toch naar Nepal moesten om koeien te zien.