Pokhara

25 oktober 2022 - Pokhara, Nepal

Vandaag hadden we geen wekker gezet en zijn we rustig wakker geworden. Daarna gingen we naar het ontbijt. Dit was een lopend buffet maar vervolgens kwamen ze alsnog alles zelf brengen. Heel apart maar het smaakte wel. De zon scheen al fel daarom zijn we in de tuin gaan zitten.

Ontbijt Hotel Orchid

Na het ontbijt zijn we naar de 'haven' gelopen. Hier zijn we in een bootje gestapt. Eerst werden we naar een eilandje gebracht met daarop een tempel. Het was mega druk want veel mensen kwamen hier een offer brengen.

Tempel eiland Phewa lakePhewa lakePhewa lake

Daarna zijn we naar de andere kant van het meer gebracht. We wilden naar de World peace pagode lopen. Deze ligt boven op een berg. Na een pittige wandeling omhoog met onderweg uitzicht op het meer, Pokhara en de bergen kwamen we eindelijk boven. Bij de pagode moesten we stil zijn en onze schoenen uitdoen. Dan zou je denken dan hebben ze daar een fijne vloer om op te lopen, maar nee gewoon beton met scherpe puntjes waar je sokken aan blijven haken. Loop je dan op je nieuwe sokken. Verder mocht je er wel foto's maken maar niet filmen. Een toerist deed dat wel en moest gelijk de video verwijderen. 2 agenten liepen ook steeds rond en zeiden alleen maar ssst. De pagode zag er erg mooi uit met verschillende Boeddha beelden. Vanaf de pagode hadden we prachtig uitzicht over het Phewa meer, Pokhara en de bergen waaronder de toppen van Annapurna en Mardi Himal. We hebben echt genoten van het uitzicht.

World peace pagodeWorld peace pagodeWorld peace pagodePhewa lakeWorld peace pagode @pokhara

Ondertussen belde diegene die ons met de boot gebracht had of we al onderweg naar beneden waren. Blijkbaar zijn andere toeristen normaal sneller. Maar we wilden even rustig rondkijken. Nadat we alles hadden gezien zijn we terug naar beneden gelopen. Dat ging een stuk sneller dan omhoog. Toen we beneden waren kwam ons bootje er ook net aan. Goede timing. We werden weer naar de overkant gevaren.

Phewa lakePhewa lake

Hier zijn we langs de boulevard gaan lopen. Bij een restaurantje aan de boulevard zijn we gestopt om te lunchen. We hadden een prachtig uitzicht op het meer. Aan de ene kant lijkt de boulevard op wat we in Europa ook hebben maar aan de andere kant is het ook heel anders. Het pad is net zo netjes als bij ons, maar de restaurants zijn heel anders. Ook zagen we net als gisteren voor veel huizen/restaurants een mandala liggen voor het Tihar festival. Zo mooi en kleurrijk, je blijft foto's maken.

Tihar festival

Na de lunch zijn we verder gelopen naar een Juice bar. Dit was wel een restaurant dat je in Nederland ook tegen kan komen. Erg hip en trendy. Hier hebben we een heerlijke smoothie op waar volgens de menukaart allerlei vitamines in zaten dus met die wandeling terug naar het hotel moest het wel goedkomen. Terug zijn we via de winkelstraat gelopen. We hebben bij verschillende winkeltjes gekeken. Het plan om souvenirs pas in Kathmandu te kopen is niet helemaal gelukt. Maar in Afrika heb ik ooit een schilderij laten liggen wat ik erna nergens meer kon vinden dus daar heb ik wel van geleerd. Tussen de winkels stond opeens weer een hele groep mensen. Hier was weer net als gisteren een soort dansvoorstelling van verschillende dansgroepen. We hebben een tijdje staan kijken. Echt knap wat ze allemaal kunnen en de Nepalese muziek is erg vrolijk. En voor we het wisten waren we weer bij ons hotel. Hier hebben we onze was opgehaald die ze vandaag voor ons hebben gedaan. Vanavond zijn we naar een Italiaans restaurant geweest, want het Nepalese eten is lekker maar na al die dagen rijst was iets anders ook wel lekker. En de pizza was verbazingwekkend goed. Daarna zijn we nog door wat winkelstraatjes gelopen. Alles was nog mooi verlicht.

Pizza night PokharaTempel Pokhara