Panauti homestay

17 oktober 2022 - Panauti, Nepal

Na het ontbijt zijn we naar het dakterras gegaan omdat de lucht helder was en we de bergtoppen konden zien.

Uitzicht bergen Nagarkot

Daarna heeft de chauffeur ons naar Panauti gebracht. We lieten de grote steden achter ons en we zagen steeds meer natuur. Op dit moment wordt de rijst geoogst. Tussen alle huizen door zie je kleine stukjes land met daarop rijstplanten. We verblijven nu in een homestay en de chauffeur wist eerst nog niet welke. Terwijl hij wachtte op een telefoontje liet hij ons alvast een belangrijke tempel van Panauti zien. Naast de tempel was een museum. Hier zijn we even doorheen gelopen. Er lagen oude spullen die ze hier in de omgeving hebben gevonden. Voorwerpen van tempels en het huishouden.

Tempel PanautiTempel PanautiMuseum Panauti

Hierna bracht hij ons naar de Homestay. We verblijven bij een mevrouw die in dit huis woont met haar 2 kinderen en hun gezinnen. Nadat we een glaasje sap kregen en de kamer bekeken hadden zijn we een stukje gaan wandelen. We liepen langs de rijstvelden waar hard gewerkt wordt. Heel gaaf om te zien hoe dat in zijn werk gaat. En die rijstvelden zijn zo mooi met daarachter de besneeuwde bergen.

Rijstvelden PanautiHomestay Panauti

Toen we terugkwamen stond de lunch klaar. Een typisch Nepalese maaltijd waarbij je rijst, curry, spinazie, soep, tomaten chutney met elkaar mixt en dat eet. Heel erg lekker. Daarna zijn we even gaan lezen op de kamer terwijl we uitkijken over de vallei met rijstvelden en huizen. Beneden in het huis woont 1 gezin. De verdieping er boven is er een gastenkamer waar wij slapen en de andere 2 gezinnen. We hebben een eenvoudige kamer maar wel schoon. Alleen het bed voelt als een houten plank dus wel benieuwd hoe we vanavond zullen slapen. Vanuit de kamer kunnen we een klein balkonnetje op met 2 krukjes om te zitten en daar zit ook de deur naar de badkamer. In de middag zijn we met 1 dochter naar het oude centrum van Panauti gelopen. Panauti is ontdekt in de 13e eeuw en is nu een Newari stad. Newari zijn de orginele bewoners van dit gebied. We hebben verschillende tempels gezien en mensen die bezig waren met het oogsten en drogen van de rijst.

Tempel PanautiPanauti

Toen we terug waren bij het huis kregen we popcorn en hebben we met de 15 jarige dochter gepraat die net terugkwam van school. Ze vertelde over het schoolsysteem hier en haar familie. Dat is wel het leuke aan een Homestay dat je meer te weten komt over de mensen en het land. Dat maakt het reizen nog leuker en indrukwekkender. Vanavond hebben we meegeholpen met het maken van het avondeten. We hebben roti, tomaten chutney en curry gemaakt. Het was heel leuk om te zien hoe ze dit maken en dat we mee mochten helpen.

Kookles homestayKookles homestayCurry met roti homestay Panauti

En daarna hebben we met elkaar gegeten. De smaak was fantastisch en het was erg gezellig. Daarna zijn we naar de kamer gegaan om onze tassen opnieuw in te pakken. Morgen laten we namelijk onze grote tassen achter bij de chauffeur omdat we woensdag en donderdag een korte trekking gaan doen. Maar eerst gaan we morgen naar een dorpje dat bekend staat om het uitzicht op de Mount Everest. Dat wordt hopelijk een bucketlist moment.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. P. Ter Smitte:
    17 oktober 2022
    Jullie hebben dus weer nieuwe heerlijke recepten leren maken.
    Spreekt dat meisje wel engels?