Trekking dag 2

20 oktober 2022 - Patan, Nepal

Onze gids vertelde dat de zonsopkomst hier ook heel mooi kan zijn. Dus stond onze wekker weer lekker vroeg. Dit keer hebben we alleen vanuit onze slaapkamer gekeken. Het was weer een beetje bewolkt maar wel een gaaf gezicht.

Sunrise ChisapaniSunrise Chisapani

Daarna hebben we al onze spullen gepakt en zijn we gaan ontbijten. Het ontbijt bestond dit keer uit pannenkoeken. Na het ontbijt zijn we gelijk begonnen aan onze trekking. De gids vertelde dat het ongeveer 3 tot 4 uur lopen was maar dat we eerst ruim 300m omhoog gingen. Na gisteren hadden we wel wat twijfels over die uren, maar vol goede moed begonnen we aan de tocht. Net voor we wilden beginnen hadden we nog bijna ruzie met een militair. We lopen namelijk door een National Park en aan het begin stond een bord met welke dieren er leven dus ik dacht daar maak ik even een foto van. Maar dat vond deze militair niet goed want het was een militair gebied. Gelukkig mocht ik nog wel verder lopen. Het eerste stuk ging inderdaad erg stijl omhoog met traptreden. Onderweg zagen we soms de bergtoppen tussen de bomen door. Naast onze gids liep er dit keer ook een hond mee die we aan het begin tegenkwamen.

Trekking dag 2

Na 1.5 uur kwamen we bij de top van de berg 2450m. Hier hingen de bekende gekleurde vlaggetjes weer.

Trekking hoogste puntTrekking hoogste punt

Daarna begonnen we aan onze afdaling. We moesten ong. 1000m dalen. We dachten dat doen we wel even, maar het was toch langer dan we dachten en naar beneden lopen klinkt leuk maar is soms ook zwaar. Na een tijdje kwamen we bij een dorpje waarvan wij dachten dat daar onze chauffeur al zou zijn. Maar helaas die stond nog een dorpje verder. De mooie uitzichten over de dorpjes, landbouw, waterval en een schommel zorgden voor de afleiding en uiteindelijk zagen we onze chauffeur staan.

Schommelen trekkingTrekkingTrekking dag 2

We moesten een klein uurtje rijden voordat we bij onze verblijf aankwamen. Vannacht slapen we in een Homestay in de koningstad Patan. Bij aankomst konden we gelijk lunchen. Inmiddels begonnen we meerdere spieren wel te voelen, maar we wilden het centrum van Patan graag zien. Na een douche zijn we strompelend naar het centrum gegaan. Dit keer wel weer lekker op m'n sneakers. Wandelschoenen zijn niet mijn favoriet zoals vele van jullie weten. Maar afgelopen dagen was ik wel blij met ze. Maar weer even m'n sneakers aan was ook wel heel fijn. Gedurende de wandeling ging het steeds weer wat makkelijker zolang je maar niet gaat zitten. Als eerste zijn we naar de Gouden Tempel gelopen. In de tempel zat ook een klein klooster waar mensen aan het bidden waren.

Golden Temple PatanGolden Temple Patan

Vervolgens zijn we naar Durban square gegaan. Een plein vol met tempels waarvan er veel worden gerestaureerd vanwege de aardbeving in 2015.

PatanPatan

Op het plein zagen we voor het eerst heel veel toeristen, in de andere gebieden was het rustiger. Veel mensen hadden een soort ketting met een kaartje eraan. Ik dacht dat het een groepsreis was, maar het waren zoveel mensen dus dat leek me een beetje vreemd. Maar opeens werden we tegengehouden door een security mannetje met de vraag waar ons kaartje was. Dat hadden we niet, dus werden we naar het ticket office gebracht en toen kregen wij ook zo'n mooie ketting. Toeristen vallen normaal al op hier maar met dit systeem helemaal.

Patan

Via het plein liepen we een winkelstraat in waar het mega druk was. Komende week vieren ze hier het Tihar festival en mensen doen daar nu vast hun inkopen voor. Vervolgens zijn we terug naar ons verblijf gelopen. Onderweg kwamen we nog een koffiezaak tegen waar we wat gedronken hebben. Ondanks dat onze benen erg moe waren zijn we blij dat we Patan bezocht hebben. Het is een mix van Bhaktapur en Kathmandu. Het heeft de mooie tempels van Bhaktapur en de drukte van Kathmandu. In onze Homestay raakten we aan de praat met de zoon van het gezin. Hij liet ons een atelier zien met kunstwerken van zijn oom. Daarna zijn we even op de kamer gaan liggen zodat onze benen even konden bijkomen. Om 8 uur was het avondeten klaar. Hier eten ze altijd op kleedjes op de grond en vandaag mochten we met het gezin mee eten. We hebben Dhal bat gegeten, een gerecht van hier. Het was erg lekker. Daarna hebben we nog met het gezin en een andere gast gekletst. De moeder van het gezin maakt een soort drank van rijst voor de Newari festivals hier. Hartger heeft een beetje geproefd maar het was heel sterk. Daarna zijn we naar onze kamer gegaan om alvast wat spullen in te pakken. Morgen worden we weer op tijd opgehaald omdat we een aardige autorit op de planning hebben en het verkeer kan hier nog weleens voor vertraging zorgen hebben we gehoord. We gaan het zien morgen.

1. P. Ter Smitte:
    20 oktober 2022
    Natuurlijk weer schitterende foto's.
    Ongeluk zit in een klein hoekje. Ruzie met een militair kan ver weg natuurlijk fout aflopen. Gelukkig konden jullie zonder probleem verder gaan
  2. Lauren:
    21 oktober 2022
    Haha, ruzie met een militair! Gelukkig mocht je door lopen 🤭